Nincs engedélyezve a javascript.

Témák

A Föld kertészeti jelentöséggel bíró növényei
A Pinus nemzetség
Általános
Balatoni Riviéra
Bambuszok
Bio növények
Borókák
Cédrusok
Ciprusok
Délközeli kertek
Egzóták a magyar kertekben
Energianövények
Érdekességek
Fenyők
Gyümölcstermö növények
Jegenyefenyők
Kerttervezés
Klimatológia
Könyvajánló
Lucfenyők
Mahóniák
Növényleírások
Növénytermesztési tanácsok
Pálmák
Pálmaliliomok
Tölgyek
Hódi Tóth József

Vizek partján

Amióta nyaraink áprilisban kezdődnek és októberig tartanak, és havonta megdől egy-két melegrekord, azóta a víz - kerti tó, vízesés, szökőkút, patak vagy akár madáritató képében - egyre több kertnek válik varázslatos elemévé.

Mindig is szerencsésnek mondhatta magát, akinek telkén a természet hozott létre vízfolyást, tavat, de hát ez keveseknek adatik meg. A többség ezért kénytelen mesterségesen vizet csempészni a kertjébe. Mesterségesen, de ez nem feltétlenül jelent mesterkéltséget is. A víz az egész kertben egyedülálló tulajdonsággal rendelkezik: visszatükrözi a fényt, képes megsokszorozni, feldúsítani a látványt, a legkisebb teret is képes élettel megtölteni.

A kérdés az, milyen (legyen) az a látvány, amit érdemes tükrözni, játékosan, virtuálisan újra megjeleníteni? A technika ma már képes mindazt megoldani, amit a képzelet elvár tőle. Korlátot - amennyiben ezt korlátnak nevezhetjük - a tér, a fény viselkedése, az arányérzék, a színkompozíció szabályai, az alkalmazott anyagok sajátosságai és persze a látvány élő alkotói, a növények igényei, biológiai, ökológiai és esztétikai jellegzetességei jelentenek.

Csak az a baj, ha a mindez akkor derül ki, amikor a mű kész és az alkotó - vagy a tulajdonos - már pihenne. Elvezné azt, ami létrejött, de hosszabb-rövidebb időn belül rájön arra, hogy komplex látásmód és kellő átgondoltság hiányában mit rontott el. Jellegzetes hiba, hogy a rendelkezésre álló területhez és az épület tömegéhez képest túl kicsi illetve túl nagy a tó vagy a mesterséges patakmeder.

Íltalános szabály nincs, de annyi mindenképpen elmondható, hogy a néhány négyzetméteres előkertbe madáritatónál nagyobb, ezer négyzetméteres kertbe ötven-nyolvan négyzetméteresnél kisebb vízfelület nem kívánatos. Az előbbit ˛agyonnyomja˝, az utóbbiban ˛elvész˝ az említettnél nagyobb illetve kisebb medence vagy tó. A területen belüli elhelyezés is kényes kérdés. Sok függ a tulajdonosok életmódjától, igényeitől, a terület lejtésviszonyaitól, alakjától és persze attól is, hogy természetes kialakításra törekszenek-e, vagy nyíltan vállalva szabályos alakot, geometriai formát ölt a medence. Kérdés az is, hogy vízközeli vegetációt szimulál-e az egész kert vagy csak a vízben és a szegélyein van ilyen?

Érdemes - előzetesen - azon is elgondolkodni: komolyan azt akarjuk-e, hogy száraz, napfényes, derűs, mediterrán jelleget sugalló házunk köré, mellé egy hegyi láprétet vagy glecscserpatakot varázsoljanak? Persze a víz ilyen helyre is ˛bevonulhat˝, de sokkal inkább geometrikus elrendezésű, piros klinkertégla-szegélyű, csobogós, vízköpős toszkán vagy mór hangulatú medencével, mocsári szegélynövények nélkül, de például ciprusokkal, edényes leanderekkel és bódító illatú rózsaágyásokkal. Azt akarjuk-e, hogy a víz tükröző felületként funkcionáljon, vagy inkább arra csábítsa a szemet, hogy a felület alá nézzen? A viszonylag sekély víz is sokkal mélyebbnek tűnhet, és erős tükröző hatást kelthet, ha az aljzat (és a medence belső oldalai) sötét színű. És fordítva, a világos színű, akár érdekes mintázatú (elsősorban geometrikus formájú medencéknél) belső burkolással - mindig kristálytiszta vízzel! - a mélybe csábítjuk a szemet. A betont még ˛szelídített˝ vagy színezett formában is száműzni kell mindenhonnan, ahol látható felület van!

Ahogy a vízfelület nélküli kertekben, úgy a tavak, patakok mellett, körül és magában a vízben is inkább kevesebb, mint több növény legyen. Tudjunk és akarjunk mértéket tartani, ne legyen zsúfolt és később se váljon azzá a vízparti környezet! Nem könnyű megállni, hogy az esetleg túl kicsinek érzett zöld felületek közötti ˛résekbe˝ ne ültessünk újabb és újabb növényeket.

A kert dinamikus, folyton változó, növekvő díszletekkel berendezett tér, ahol - szemben a ház illetve lakás statikus, műszaki objektumaival - az idő a legfontosabb alakító tényező. Ne legyünk türelmetlenek! Ha másban talán nem is, ebben érdemes megfontolni a buddhista nézőpontot: az út (a folyamat, a történés, a váltoízás), és nem a cél a fontos. A szemlélő számára az jelenti a kert értelmét, az élményt, a természet varázsát, ahogy életre kel, és egységes, lélegző-, növekvő-, burjánzó rendszerré érik össze az egyes növényekből komponált mozaik, és ahogy a víz és a növények együttese más-más képet ad az időjárás és az évszakok váltakozó ritmusában.

A mozgó víz látványa talán vonzóbb, mint a tavaké, medencéké. Különleges hatást kelthet a patakcsobogás, a kaszkádokon átbukó víz locsogása. Mindez azonban nevetségessé válhat, ha a sok munkával, nagy művészi gonddal kialakított mű sík területen, egy mesterségesen felkupacolt magaslatról csörgedező, közel s távol forrással nem rendelkező vidéken áll egyszál magában. Ilyen helyen inkább vízköpővel, falikúttal, szökőkúttal, vagyis felismerhetően és egyértelműen emberi alkotás segítségével hozzuk be a kertbe a nyugtató-andalító csobogást. Így alkalom adódik a ház és a kert egységes hangulatához illeszkedve néhány igazán míves, faragott kő, ódon tégla vagy bronz-kovácsoltvas alkotás elhelyezésére is.

Kommentek a bejegyzéshez