Nincs engedélyezve a javascript.

Témák

A Föld kertészeti jelentöséggel bíró növényei
A Pinus nemzetség
Általános
Balatoni Riviéra
Bambuszok
Bio növények
Borókák
Cédrusok
Ciprusok
Délközeli kertek
Egzóták a magyar kertekben
Energianövények
Érdekességek
Fenyők
Gyümölcstermö növények
Jegenyefenyők
Kerttervezés
Klimatológia
Könyvajánló
Lucfenyők
Mahóniák
Növényleírások
Növénytermesztési tanácsok
Pálmák
Pálmaliliomok
Tölgyek
Járainé Komlódi Magda

Az ember mindig talált balzsamot fájdalmaira I. - Boswellia (Tömjénfa)

Tágabb értelemben tömjénnek nevezünk minden füstölésre használt, magas (60-70%) gyantatartalmú, illóolaját elvesztve kristályszerűen keményedő, illatos növényi nedvet. Szorosabb értelemben véve csak a tömjénfa (Boswellia carteri) rozmaringillatú gyantáját illeti ez a név. Az Ádeni-öblöt övező kopár magasfennsíkok szárazságtűrő, dúsan elágazó, alacsony fája. Gyantája, az olibanum, legalább négyezer éve a legelterjettebb, legkeresettebb tömjén. Már az egyiptomiak és a régi rómaiak is füstöltek vele:



 



„Cyprus egész szigetén eljött Venus ünnepi napja:



Bárdtól sújtva lerogytak a hónyaku borjak, aranytól



Fénylő szarvval, a tömjénfüst szállt…”



 



                                                            Publius Ovidius Naso: Pygmalion



                                                                       Fordította: Kerényi Grácia



 



Termőhelyét a fáraók az „istenek honának” nevezték, és egész hajóflottákat küldtek a tömjénért. Sőt mintegy három és fél ezer éve Hatsepszut egyiptomi fáraónő hajói, óriási cserépedényekbe ültetve, az első élő tömjénfákat is elhozták Egyiptomba. Az eseményt Der al Bari egyiptomi város ősi templomának falfestménye teljes részletességgel megörökítette. A füstölés az ősi tűztiszteletben gyökerező szokás, és a tömjén a legnagyobb múltú füstölők egyike, amely a mai napig megtartotta fontosságát, pl. a katolikus szertartásban. A balzsamhoz hasonlóan isteni erőt, megerősítő hatást is tulajdonítanak neki, ami valószínűleg egy ősi zsidó szokásból ered. A zsidók a halálraítéltnek kivégzés előtt tömjénnel, mirhával fűszerezett bort adtak inni, mert ettől elkábult, s testi-lelki kínjai csillapodtak. Szentírás-magyarázók szerint Krisztus sem azért utasította el keresztre feszítéskor a mirhás bort, mert keserű volt, ahogyan Máté apostol írja, hanem azért, mert ismerve a zsidó szokásokat, nem akarta fájdalmát enyhíteni, nem akart elbódulni, hanem vállalni akarta a rá váró összes szenvedést. A tömjén valaha jelentős kereskedelmi cikk volt, pedig nem könnyű a gyűjtése. Tavasszal a forró, száraz vidéken, köves talajon, fától fáig vándorolva, megsebezték a növény hajtásait. A könnycsepp alakban kiszivárgó balzsam néhány hónap múlva, illóolaját elvesztve, halvány gyöngyszemekké, gyantává szilárdult. Ez a gyanta a tömjén, amit egész éven át szemenként gyűjtögettek a pusztaságban szétszórtan növő tömjénfákról. Flavius Arrianus görög történetírótól (i. sz. 200) tudjuk, hogy a tömjént foglyok és rabszolgák gyűjtötték, és akit a végzete erre a munkára szánt, nem volt hosszú életű. Nem csoda, hogy a tömjén az arannyal egyenértékű volt, elefántcsontot, rabszolgákat, drága selymeket adtak érte cserébe. Közel két és fél ezer éve Dareiosz perzsa király az arabokra kivetett évi ezer talentum adót is tömjénben kérte.



Kommentek a bejegyzéshez